Sippl, Carmen and Wanning, Berbeli (eds.). (2023) CultureNature Literacy (CNL). Schlüsselkompetenzen für Zukunftsgestaltung im Anthropozän. Ein Handbuch für den Theorie-Praxis-Transfer in Schule und Hochschule. | Key competences for shaping the future in the Anthropocene. A manual for theory-practice transfer in schools and universities. Pädagogische Hochschule Niederösterreich | University College of Teacher Education Lower Austria, Baden.
CNL Manual 2023.pdf - Published Version
Download (26MB)
Abstract
Das CNL-Handbuch begründet CultureNature Literacy (CNL) als Anthropozänkompetenz in Theorie und Praxis. Zahlreiche Beispiele veranschaulichen dieses innovative Bildungskonzept, das kulturelle Nachhaltigkeit in den Mittelpunkt rückt. Das CNL-Handbuch richtet sich an Lehrende an Schulen, Hochschulen, Universitäten sowie an Studierende des Lehramts, die bei den Lernenden
– den Erwerb von faktenbasiertem Wissen um die menschenbedingten Umweltverände¬rungen unterstützen,
– Natur und Kultur als Einheit zu verstehen und daher entsprechende Wertschätzung und Mitverantwortung fördern,
– innovative didaktische Wege der Wissenschaftsvermittlung nutzen, unter Berücksichti¬gung von Digitalität, Inklusion und Partizipation,
– kreatives, kritisches, lösungsorientiertes, (erd-)systemisches Denken fördern,
– ökologisches Bewusstsein und Resilienz vermitteln, um den Unsicherheiten des Klima¬wandels begegnen zu können,
– die Optionen für eine Zukunftsgestaltung wertebasiert reflektieren.
Das CNL-Handbuch wird ergänzt durch Next-Practice-Beispiele für Schule und Hochschule, die CultureNature Literacy als Anthropozänkompetenz fördern: https://cnl.ph-noe.ac.at/
The CNL manual establishes CultureNature Literacy (CNL) as Anthropocene competency in theory and practice. Numerous examples illustrate this innovative educational concept that focuses on cultural sustainability. The CNL manual is aimed at teachers in schools, colleges, universities, as well as student teachers who want to encourage learners
– to acquire of fact-based knowledge of human-induced environmental change,
– to understand nature and culture as a unity and therefore promote corresponding appreciation and shared responsibility, by using innovative didactic ways of teaching science, taking into account digitality, inclusion and participation,
– to employ creative, critical, solution-oriented, (earth-)systemic thinking,
– to develop ecological awareness and resilience to face the uncertainties of climate change,
– to reflect on options for shaping the future in a value-based way.
The CNL manual is complemented by next-practice examples for schools and universities that promote CultureNature Literacy as an Anthropocene competence: https://cnl.ph-noe.ac.at/
Item Type: | Book |
---|---|
Subjects: | L Education > L Education (General) L Education > LB Theory and practice of education L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education L Education > LB Theory and practice of education > LB2361 Curriculum L Education > LC Special aspects of education |
Divisions: | Zentren > Zukünfte Bildung |
Depositing User: | Carmen Sippl |
Date Deposited: | 27 Sep 2023 08:35 |
Last Modified: | 27 Sep 2023 12:25 |
URI: | https://pub.ph-noe.ac.at/id/eprint/21 |