CultureNature Literacy (CNL). Literarische Impulstexte zur Reflexion der Mensch-Natur-Beziehungen in Schule und Hochschule / Literary reader for reflecting on the humankind-nature relationship in schools and universities

Sippl, Carmen and Capatu, Ioana (eds.). (2025) CultureNature Literacy (CNL). Literarische Impulstexte zur Reflexion der Mensch-Natur-Beziehungen in Schule und Hochschule / Literary reader for reflecting on the humankind-nature relationship in schools and universities. Pädagogische Hochschule Niederösterreich/University College of Teacher Education Lower Austria, Baden.

[thumbnail of CNL_READER_2025.pdf] Text
CNL_READER_2025.pdf - Published Version

Download (11MB)

Abstract

In literarischen Texten können wir die Welt mit anderen Augen sehen: Wir teilen die Abenteuer und Gefahren, Ängste und Sorgen, Gedanken und Gefühle, Freuden und Leiden fiktiver Figuren. Erzählungen können auch nicht-menschlichen Figuren (wie Tieren, Pflanzen, Steinen, Erden, Flüssen, Mooren) eine Stimme geben. In deren Lebenswelten lesend einzutauchen, kann komplexe Stoffkreisläufe verständlich und die Verflechtungen von Mensch, Natur und Technik im Anthropozän verstehbar machen.

Erzählungen und Bilder, die zu einem solchen Perspektivenwechsel anregen, sind daher bedeutsame Medien der Wissenschaftskommunikation. Sie zeigen, wie das technisch-naturwissenschaftliche Verständnis von Umweltkrise und Klimawandel kulturell vermittelt werden kann, denn sie ermöglichen ästhetische, emotionale, kognitive, kreative Zugänge zu Faktenwissen. Bilder und Erzählungen regen die Vorstellungsbildung an und vermitteln Respekt und Wertschätzung für die Vielfalt und Schönheit allen Lebens auf dem Planeten Erde. Sie können für Empathie, Solidarität und Mitverantwortlichkeit im Umgang miteinander und mit der Umwelt als ‚Unswelt‘ sensibilisieren. Die ,Unswelt‘ ist facettenreich, kunterbunt und vielfältig, auch in sprachlicher Hinsicht. Im Anthropozän, dem Erdzeitalter des Menschen, ist ein Neudenken der Mensch-Natur-Beziehungen gefordert. Dieses Neudenken reflektiert unsere kulturell geprägten Vorstellungen und unterzieht sie einer zukunftsorientierten Revision – denn Anthropozänkompetenz beinhaltet Mitverantwortung und Nachhaltigkeitsbewusstsein.

Diese Anthologie versammelt Erzählungen, die zum Teil im Erasmus+ Projekt CultureNature Literacy (CNL): Schlüsselkompetenzen
für Zukunftsgestaltung im Anthropozän (https://cnl.ph-noe.ac.at/)entstanden sind, um die kulturelle Dimension von Nachhaltigkeit bewusst zu machen. Um die Vielfalt auch sprachlich sichtbar zu machen, wurden sie in möglichst viele Sprachen übersetzt, die auch im CNL-Projektteam vertreten sind.Die Erzählungen in dieser Anthologie können in der pädagogischen
Praxis in Schule und Hochschule genutzt werden, um CultureNature Literacy (CNL) als Anthropozänkompetenz zu vermitteln.

Literary texts allow us to see the world through different eyes: We share the adventures and dangers, fears and worries, thoughts and feelings, joys and sorrows of fictional characters. Narratives can also give a voice to non-human characters (such as animals, plants, stones, earth, rivers, moors). Immersing oneself in their lives through reading can make complex material cycles understandable and the interdependence of humans, nature, and technology in the Anthropocene
comprehensible.

Narratives and images that encourage such a change of perspective are therefore important media for science communication. They show how the technical and scientific understanding of the environmental crisis and climate change can be communicated culturally, as they enable aesthetic, emotional, cognitive, and creative approaches to factual knowledge. Images and stories stimulate the imagination and convey respect and appreciation for the diversity and beauty of all life on planet Earth. They can sensitise people to empathy, solidarity and shared responsibility in dealing with each other and with the environment
(‘Umwelt’) as our world (‘Unswelt’). The “us-world” is multifaceted, colorful, and diverse – also from a linguistic point of view. In the Anthropocene, the geological age of humankind, a rethinking of human-nature relationships is required. This rethinking reflects our culturally moulded ideas and subjects them to a future-oriented revision – because Anthropocene competence includes shared responsibility and sustainability awareness.

This anthology brings together stories that were partly created in the Erasmus+ project CultureNature Literacy (CNL): Key competences for shaping the future in the Anthropocene (https://cnl.ph-noe.ac.at/) in order to raise awareness of the cultural dimension of sustainability. In order to visualise the linguistic diversity, too, they were translated into as many languages as possible that are also represented in the CNL project team. The stories in this anthology can be used in pedagogical practice in schools and universities to teach CultureNature Literacy (CNL) as an Anthropocene competence.

Item Type: Book
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools
L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
L Education > LT Textbooks
P Language and Literature > PB Modern European Languages
P Language and Literature > PZ Children's literature
Divisions: Zentren > Zukünfte Bildung
Depositing User: Carmen Sippl
Date Deposited: 20 May 2025 08:39
Last Modified: 20 May 2025 08:39
URI: https://pub.ph-noe.ac.at/id/eprint/29

Actions (login required)

View Item
View Item